5 مورد از تفاوت های ورزش هوازی و قدرتی کدام اند؟

ورزش هوازی و قدرتی چه فرقی باهم دارن؟چه ورزشکار باشین چه کسی که به دنبال کاهش وزنه،این سوال تقریبا برای همه کسایی که میخوان برای شروع ورزش برنامه ریزی کنن پیش میاد که طبق هدفی که دارن (چربیسوزی ،لاغری وعضله سازی) از کدوم نوع ورزش هوازی یا قدرتی استفاده کنن.تو این مقاله به تفاوت این دو نوع تمرین و مزیت های اونا اشاره میکنیم.

ورزش هوازی و قدرتی

ورزش هوازی و قدرتی
ورزش هوازی و قدرتی

ورزش های هوازی:

طبق گفته کالج پزشکی ورزشی آمریکایی (ACSM)،ورزش هوازی فعالیتیه که از گروه های عضلانی بزرگ استفاده میکنه و میتونه اونو بطور مداوم و ریتمیک برای مدتی حفظ کنه.”هوازی” به معنی نیاز به اکسیژنه.ورزش هوازی از یک منبع اکسیژن در طول ورزش استفاده میکنه و از سوزوندن چربی و کربوهیدرات انرژی تولید میکنه.از نمونه تمرینات هوازی میشه به شنا ، دوچرخه سواری ، پیاده روی ، رقص، پارو زدن ، دویدن،طناب زدن و… اشاره کرد.

فواید ورزش های هوازی:

  • بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • افزایش سطح (HDL) کلسترول خوب
  • کمک به کنترل بهتر سطح قند خون
  • کمک به مدیریت یا کاهش وزن
  • بهبود عملکرد و استقامت قلب
  • کاهش ضربان قلب در حالت استراحت
  • کاهش فشار خون

خطرات ورزش های هوازی چیست؟

خطرات مربوط به ورزش های هوازی وقتی اتفاق میفته که:

  • از تمرینات هوازی پر شدت مثل دوسریع رو تردمیل زیاد استفاده بشه که باعث استهلاک مفاصل میشه
  • ریکاوری انجام نشه و در مقابل مدت زمان تمرین زیاد بشه که احتمال اسیب دیدگی رو بالا میبره.یکی از بزرگترین ایراد های یک ورزشکار تمرین بیش از حدهستش.این وقتی اتفاق میفته که شما مدت روز زیادی رو با شدت تمرینی بالا و بدون ریکاوری تمرین میکنید و به بدن اجازه نمیدین که عضلات اسیب دیده رو ترمیم کنه و گلیکوژن ذخیره کنه.
  • حرکات هوازی به شکل صحیح و استاندارد انجام نشه
  • استفاده از کفش نامناسب
  • تمرین با وجود مصدومیت
ورزش های هوازی و قدرتی
ورزش های هوازی و قدرتی

تمرینات قدرتی:

اگر قصد دارین به تناسب اندام برسین کمی از ورزش های هوازی مداوم دست بردارین و درکنار اون یه نیم نگاهی به هالتر و وزنه داشته باشین.به بیان ساده تمرینات قدرتی شامل استفاده از وزن بدن و ابزارهایی مثل دمبل و کش های مقاومتی و..برای ایجاد توده عضلانی ،قدرت و استقامته.تمرینات قدرتی نوعی از تمرینات بدنیه که با تمرکز روی انقباض عضلات باعث افزایش قدرت و استقامت و اندازه عضلات می‌شه.تو ورزش های قدرتی،گلیکوژن به ATP تبدیل میشه تا به عنوان سوخت استفاده بشه که طی این مراحل اسید لاکتیک هم تولید میشه.با جمع شدن اسید لاکتیک تو عضلات فعالیت سخت تر میشه بخاطر همین مدت زمان انجام تمرینات قدرتی کمتر از تمرینات هوازی در نظر گرفته میشه.

از نمونه تمرینات قدرتی میشه به وزنه برداری ، دوی سرعت ،تمرینات اینتروال ،تمرینات ایزومتریک و پلایومتریک اشاره کرد.

فواید تمرینات قدرتی

  • افزایش متابولیسم بدن(وزنه زدن سرعت متابولیسم شمارو بعد تمرین بالا میبره،اما تمرینات قدرتی منظم اثرات ماندگاری روی متابولیسم پایه شما(BMR)داره.مطالعه ای که تو ئسال 2001 در Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شد نشون که بعد 24 هفته تمرین با وزنه،شرکت کننده ها 9 درصد BMR خودشونو افزایش دادن.از اون جایی که بافت عضلانی فعالتر از چربیه،در حالت استراحت انرژی بیشتری میسوزونه
  • افزایش قدرت عضلانی ومحافظت از مفاصل در مقابل اسیب
  • افزایش نسبت عضله به چربی
  • افزایش پایداری و استقامت بدن
  • افزایش آستانه درد
  • جلوگیری از پیشرفت بیماری های مزمن مثل دیابت ، بیماری های قلبی ، کمردرد ، افسردگی ، چاقی و…
  • با افزایش تراکم و استحکام استخوان ، خطر ابتلا به پوکی استخوان رو کاهش میده
  • افزایش اعتماد بنفس
  • بالا رفتن کیفیت خواب

ورزش های قدرتی رو “عملکرد ورزشی” هم معنی میکنن،شما چه یه تنیس باز باشین چه یه بدنساز یا دونده، طبق تحقیقاتی که تو سال 2016 در مجله Sports Medicine منتشر شد “تمرینات قدرتی به بهبود علکرد شما کمک میکنه”.تمرین با وزنه ماهیچه هارو تقویت میکنه.عدم تعادل عضلانی یا ضعف هایی که ممکنه به عملکرد شما تاثیر بزاره رو برطرف میکنه.همچنین قدرت و انعطاف خودتونو افزایش میدین که به تثبیت مفاصل و افزایش دامنه حرکت کمک میکنه.

ورزش هوازی و قدرتی چه فرقی باهم دارن؟

بیایین ببینیم تفاوت ورزش هوازی و قدرتی تو چیه؟ورزش هوازی به این معنی نیس که ساعت ها رو تردمیل و دو چرخه ثابت ورزش کنین تا از حال برین،فقط باید به اندازه ای ورزش کنین که ضربان قلب و متابولیسمتون افزایش پیدا کنه.ورزش هوازی سیگنال های التهابی شمارو توی بافت چربی کاهش میده در حالی که از ذخیره بیش از حد چربی تو بدن جلوگیری میکنه.ورزش هوازی چون سیستم گردش خون شمارو تقویت میکنه باعث افزایش استقامت بدن میشه.

ورزش های قدرتیورزش های هوازی
تمرینات قدرتی بی هوازی هستنورزش هوازی به حضور اکسیژن نیازه داره،یعنی شامل حمل و نقل و استفاده از اکسیژنه
باعث افزایش قدرت و سایز عضلات میشهباعث افزایش استقامت عضلات و اندازه مویرگ های خونی میشه
علاوه بر حین تمرین موقع استراحت هم چربی سوزی رو داریمچربی سوزی فقط حین ورزش اتفاق میفته
به دلیل جمع شدن اسید لاکتیک تو عضلات، مدت کوتاهی میشه ورزش کردتمرینات هوازی رو به مدت بیشتری نسبت به تمرینات قدرتی میشه ادامه داد
توده عضلانی و در نتیجه قدرت بدنی افزایش میدهورزش هوازی برای کاهش وزن خیلی مفیده

از طرف دیگه تمرینات قدرتی از تمرینات مقاومتی استفاده میکنه و ماهیچه های شمارو برای عضله سازی منقبض میکنه.

با متعادل کردن تمرینات قدرتی و هوازی میتونین کالری بسوزونید و چربی های اضافه خودتونو از دست بدین و عضله بدست بیارین.هرچقد عضلات بیشتری داشته باشین، کالری بیشتری در طول روز می سوزونید.

تاثیر تمرینات هوازی و قدرتی در کاهش وزن

وقتی حرف از ورزش برای کاهش وزن میشه مردم فکر میکنن که باید از تمرینات هوازی برای کاهش وزن استفاده کنن وتمرینات قدرتی فقط برای افزایش توده عضلانی هستش، اما به همین سادگی نیست و نظر های مختلف و متفاوتی در این باره وجود داره.در حقیقت هردو نوع تمرینی کالری یکسانی رو میسوزونن اما اون چیزی که مهمه نحوه انجام و شدت تمریناته.مثلا شما در ورزش هوازی میتونین زمان بیشتری رو صرف چربیسوزی کنین اما اینم باید درنظر بگیریم که در ورزش های قدرتی چند ساعت بعد ورزش هم سوخت و ساز بدن بالا میمونه و چربیسوزی ادامه داره.برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه میکنم که از هردو تیپ تمرینی ورزش های هوازی و قدرتی رو تو برنامه ورزشی خودتون داشته باشین تا بهترین نتیجه رو بگیرین.

سخن پایانی

ر تو این متن سعی کردیم راجع به تفاوت ورزش هوازی و قدرتی صحبت کنیم و مزایا و معایب هرکدومو به نوبت بگیم. تناسب اندام قبل از اینکه طی تمرین بدست بیاد تو اشپزخونه و باتوجه به به رژیم غذایی شماس که درس میشه.همونطور که بالا گفتم هردو تیپ تمرینی ورزش های هوازی و قدرتی برای تناسب اندام نیازه اما توصیه من برای کسایی که وقت کمتری دارن انجام ورزش های قدرتی به مدت 20 دقیقه در روز هست.گر سوال یا مشکلی در خصوص مطالب گفته شده در بالا دارین میتونین در بخش دیدگاه مطرح کنین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.